Philatelic Bookshop

General catalogue
with recent updates

Philately and postal history, postcards, catalogues, colonies, forgeries, fiscals, handbooks, air mail, maritime and military, preadhesive, postal rates, thematics, numismatics and general collecting.

Pdf download

Browse the catalogue


Cod. 1970E
EUR 15,00
Special Price
EUR 12,00

HISTORY BOOK



Fabio Bonacina
LA SALMA NASCOSTA
MUSSOLINI DOPO PIAZZALE LORETO
DA CERRO MAGGIORE A PREDAPPIO
(1946-1957)

192 pp. - b/w ill. - format cm 15x21 - softbound - 2nd ed. 2007 - series "Meeting History"
Italian text

ALSO AS FREE BOOK (class C)

ISBN: 978-88-85335-77-6
THE HIDDEN CORPSE
MUSSOLINI AFTER PIAZZALE LORETO
FROM CERRO MAGGIORE TO PREDAPPIO
(1946-1957)

29/30 August 1957 - 2007
From Cerro Maggiore to Predappio: Benito Mussolini's last "journey"

Where did Benito Mussolini's corpse disappear after Piazzale Loreto?

For eleven years the Italian Republic kept it hidden from enemies and Neofascists, using the monastery of Capuchin friars in Cerro Maggiore (Milan).

The author, Fabio Bonacina, carried on a useful investigation to follow the events through documents and several testimonies from people who lived those years as protagonists or simple witnesses, and through the many postcards with the images relevant to those events.

CONTENTS

* Last days of life
* The "show" in piazzale Loreto
* The problem of the corpse
* The return in Milan
* Padre Carlo from Milan, as if from Cerro
* The solution is in the monastery of Cerro Maggiore
* The years of the secret (1946-1957)
* The corpse given to the family
* A heavy inheritance to handle
* Padre Carlo's diary
* A monastery and its growth
* With the guests of the Central hotel
* Notes
* Bibliography
IN ITALIAN

Il saggio di Fabio Bonacina narra le vicende della salma di un uomo, per vent'anni al centro della storia d'Italia, che giunse, dopo le drammatiche vicende di Giulino e di piazzale Loreto, in un piccolo e, diciamolo pure, sconosciuto ai più, paese della provincia milanese.

Il libro è già alla sua seconda edizione a dimostrazione che le vicende narrate hanno suscitato un interesse che ha travalicato i confini locali.
Le recensioni alla prima edizione hanno trovato spazio sui media nazionali e il saggio è stato citato nella bibliografia di altri lavori. Un esemplare del libro è conservato alla Biblioteca del Congresso degli Stati Uniti. Persino una pièce teatrale si è ispirata alle vicende narrate nel libro.
In effetti la ricerca ha il pregio di aver colmato un vuoto storico e a oggi rimane l'unico testo che ricostruisce in maniera esemplare e minuziosa le vicende della «Salma nascosta».
Esso è quindi strumento indispensabile allo studioso, ma la sua lettura è di sicuro interesse anche al semplice appassionato di storia che avrà modo di conoscere una vicenda che a tratti assume i contorni di un giallo.

Ormai i protagonisti di quegli anni sono quasi tutti scomparsi. Nel suo piccolo, come uno scrigno, questo lavoro raccoglie frammenti di vita di uomini semplici, come il fotografo Igino Braghin o la balia Enrichetta Rotondi. Uomini e donne che non recitarono sul palcoscenico della storia, ma più semplicemente nella quotidianità delle loro famiglie e del loro paese. Ricordarli è un doveroso atto di affetto della nostra Comunità. Ecco perché questo non è solo il libro della salma di Mussolini, ma anche il loro.

Antonio Lazzati
Sindaco di Cerro Maggiore (Milano)

luglio 2007
Fabio Bonacina, a journalist, mainly works in public communication, but he also writes about stamps and the post. The newspapers and magazines that have published his articles include "Cronaca filatelica", "L'arte del francobollo", "Vaccari magazine", "Esperienza", "Giornale di Brescia", and "Italia oggi". He is President of the Italian Philatelic Press Union since 2014, and editor of the daily web magazine of philately and postal information "Vaccari news" (www.vaccarinews.it) since 2003.
He has been awarded the prize by Usfi (Italian Philatelic Press Union) in 2010, he has obtained the award for journalism by the Town of Riccione in 2006, and the oscar for philately by Circolo filatelico numismatico reggiano in 2002.
For this publisher he has written the books "Propaganda con i denti - Il francobollo come mezzo di comunicazione nelle relazioni internazionali, il secondo dopoguerra"; "La salma nascosta - Mussolini a Cerro Maggiore dopo piazzale Loreto (1946-1957)", published in two editions; "Giovanni Paolo II - Viaggi di speranza - I francobolli del mondo testimoniano le visite di Papa Wojtyla", translated into English and German (English edition "John Paul II - Visits of hope - World stamps witness the travels of Pope Wojtyla"); "Campioni del mondo - I francobolli dei Paesi organizzatori e vincitori dei Mondiali di calcio 1930-2006"; "Buon Natale! Il libro-album per la raccolta dei francobolli italiani sul Natale 1970-2010"; "Habemus Papam. Tutti i Papi da Francesco a Pio XII. Il libro-album dei francobolli italiani"; "Campioni del mondo 2 - I francobolli dei Paesi organizzatori e vincitori dei Mondiali di calcio 2010-2014".

Copyright © 2024 - 1996 Vaccari srl
All rights reserved